Fajn práce

19.12.2010

Napsat článek o vzdělávání, zní požadavek. Jenže jak na to jít, za který konec uchopit něco tak komplexního a složitého, jako je právě vzdělávání, aby nevznikl text příliš vágní a nic neříkající nebo naopak příliš zjednodušující, složený z laciných polopravd a klišé?
Jaké asociace a pocity se lidem vybaví, přijde-li řeč na vzdělávání, školství, výuku, učení, učitele, studenty, učivo, školy atd.? Osobně mi dnes, jako pedagogovi, tato tématika asociuje spoustu úsilí, práce, při které je třeba věci promýšlet skrz naskrz, brát v úvahu nejrůznější situace a varianty, osobnost studenta, obsah a cíle toho, co učím, své ideály a vize a také reálné možnosti. Jde mi samozřejmě o to, aby byly hodiny obsahově kvalitní, zároveň je ale mým přáním, aby to byl pro studenty také příjemně strávený čas, kdy se jim daný obor nebo předmět představí v tom nejlepším světle. Když se to podaří, když jsou studenti motivovaní, je na nich znát osobní zaujetí, kladou ty správné podnětné dotazy, je to pro učitele výzva, bonbónek navíc, něco, díky čemu se na své hodiny těší a studentům se snaží předat maximum.
A pávě to je, přijde-li řeč na školství a učitelskou profesi, moje druhá asociace: že učení je fajn práce. Proto vám přeji, aby vaši učitelé dělali svou práci s nasazením, aby pro vás byli inspirací a studium vám přinášelo mimo jiné i radost. Pravda, ekonomie je sice obor, díky kterému se budete moci v životě dobře uplatnit a zvýšíte svojí šanci na vysoké sociální postavení. Jenže ona je k tomu všemu ještě také hezkou i vzrušující disciplínou, pro kterou se můžeme nadchnout, ve které se dá nacházet potěšení, a která umožňuje chápat souvislosti, orientovat se ve světě a v dění okolo nás.

komentáře (0)
Mgr. Simona Koudelková

Další články autora: